Ambil Kira 5 Setting Ini Bila Start Buat Video

5 setting ini adalah mengenai kualiti video, durasi video, pengurusan fail, templat percuma dan pengenalan serta penutup untuk sesebuah video. 

5 setting ini juga memang aku pakai buat masa sekarang ni. Mungkin akan ada perubahan dari masa ke semasa.Β 

π—₯π—˜π—¦π—’π—Ÿπ—¨π—¦π—œ π—©π—œπ——π—˜π—’

Yang pertama. Buat masa sekarang ni aku pilih resolusi 720p sahaja sebab aku nak proses video dengan cepat dan tak makan memori banyak sangat untuk aku simpan dalam laptop atau external hardisk. 

Bagi aku sangat munasabah untuk tidak terlalu fikirkan sangat resolusi yang tinggi. Lebih baik fikirkan topik dan nak adakan konten apa dalam Channel sendiri.

Hal resolusi video ni sangat berkait dengan point yang dibawah.

Ini pautan video untuk korang yang suka tengok video berbanding membaca.

𝗗𝗨π—₯π—”π—¦π—œ π—©π—œπ——π—˜π—’

Yang kedua. Aku mula dengan video panjang adalah sebab aku belum ada persediaan konten yang jelas. 

Aku dah cuba untuk spontan takde skrip. Hanya berbekal kan poin saja. Tak detail sangat. Akibatnya…lost bagi aku yang belum terbiasa cakap depan kamera ni. (benda ni boleh improve dari masa ke sesama sebenarnya)

Aku fikir ramai antara kita suka tengok video pendek yang straight to the point kan. Tapi kita layan je video 10-20 minit kalau konten tu best. Kan? 

Kat sini, video pendek ke video panjang ke tak kisah. 

Hal ini berkait dengan syarat YouTube yang meletakkan sejumlah 4000 jam tontonan video dalam tempoh 12 bulan dan sejumlah 1000 langganan (Subscribers). 

Jadi nak grow Channel kita ni adalah dengan menghasilkan video-video yang orang(market yang korang target) akan tengok dan tidak melanggar mana-mana peraturan yang ditetapkan oleh Google/YouTube untuk faedah yang mendatang.

π—£π—˜π—‘π—šπ—¨π—₯𝗨𝗦𝗔𝗑 π—™π—”π—œπ—Ÿ

Yang ketiga. Bagi aku ini sangat penting. Sebab buat video akan makan memori yang banyak berbanding. 

Memori maksud aku ni adalah storage. Macam laptop aku ni ada 256gb. Lepas tolak sistem, app dan lain-lain. Tinggal 100gb lebih je. 

Cuba bayangkan. Tengah nak cuba konsisten produce video tiap minggu. Tiba-tiba memori penuh. Kan dah terpaksa keluar duit beli external hardisk pula. Bukan murah 50-60 ringgit.

Kalau dah ada external hardisk ok lah. Kalau takde mungkin kena delete terus lepas upload kat YouTube. 

Satu lagi upload kat Cloud macam kat Google Drive ke, DropBox ke, iCloud ke. Buat masa sekarang pakai yang free dulu. 

Free punya pelan memang limited dapat 15gb je. 

Tapi boleh Upgrade bila dah penuh nanti. Aku jumpa paling murah serendah 8 ringgit 49 sen sebulan untuk 100gb. Kalau korang ada jumpa lagi murah. Boleh share kat bawah supaya orang lain pun dapat manfaat.

google one plans

π—§π—˜π— π—£π—Ÿπ—”π—§ π—£π—˜π—₯𝗖𝗨𝗠𝗔

Yang keempat. Video efek, memes, grafik dan animated intro yang aku pakai banyak yang aku cari dalam internet. Pelbagai sumber dan ada yang aku dah simpan bertahun lamanya.

Manakala muzik pula boleh dapat kat dalam YouTube Studio kat Audio Library.

Sangat-sangat membantu sebab benda macam ni akan memudahkan korang untuk adakan semacam tarikan dalam video kita sendiri. 

Tak payah pikir efek letop-letop buat masa sekarang ni. 

π—£π—˜π—‘π—šπ—˜π—‘π—”π—Ÿπ—”π—‘ & π—£π—˜π—‘π—¨π—§π—¨π—£

Yang terakhir iaitu yang kelima. Sangat membantu untuk orang ingat kat kita dan bertindak untuk tekan butang Subscribe atau beli merchandise kita (kalau ada) atau tekan link untuk ke blog kita untuk sesiapa yang lebih suka membaca berbanding tengok video. 

Test, optimize mengikut result, test lagi dan repeat.

Orait. Tu je. Terima kasih kerana membaca.

Oh ya. Share korang punya YouTube channel dibawah untuk kita sama-sama Subscribe. Terima kasih. Selamat maju jaya semua!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *